سازه ال اس اف امروزه مورد توجه بسیاری از مهندسان و سرمایه گذاران واقع شده است. سازه ال اس اف مزیت های بسیاری دارد که از مهم ترین این مزیت ها می توان به مناسب بودن در مقابل زلزله اشاره کرد. هم چنین این سازه از معایبی نیز برخوردار می باشد.

سازه lsf  چیست؟

این سازه سبک که به صورت اختصار ال اس اف نامیده می شود از سیستم های نوین ساختمانی می باشد. از این سازه برای حداکثر ۵ طبقه استفاده می شود که امروزه بسیار مورد توجه مهندسین عمران واقع شده است. در سازه ال اس اف از ورقه های فولادی سرد نورد شده و نمای خارجی با ورق سیمانی در خارج و نیز چوب و شیشه و سنگ و آجر نما و…. استفاده می شود. سازه ال اس اف را می توانید همراه با دیگر سازه ها نیز بکار ببرید وزن سازه lsf در مقایسه با دیگر سازه ها در حدود ۵۰ درصد کمتر می باشد که این یک مزیت بسیار مهمی در برابر زلزله می باشد و شباهت بسیار زیادی به سازه چوبی دارد. این سازه بر اساس طراحی استاد و وادار و تراک می باشد که به کمک نیمرخ های فولادی گالوانیزه سرد نورد یک شمایلی از ساختمان مورد نظر طراحی می شود. سقف های این سازه بسیار سبک و معمولا به صورت شیب دار می باشند و با استفاده از خرپای های فلزی ساخته می شوند. در بقیه قسمت های ساختمان نیز مصالحی همانند سنگ، آجر نما و PVC مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین دیوارهای داخلی نیز کاغذ دیواری و رنگ آمیزی روی پانل های گچی طراحی می شوند.

سازه lsf

تاریخچه سازه lsf

سازه فولادی سبک برای اولین بار در کشور انگلستان در سال ۱۸۸۶ مطرح شد و با گذشت زمان در کل جهان رواج پیدا کرد. این سازه در همان اوایل مورد توجه و استقبال استانداردهای بریتانیایی قرار گرفت و برای این سازه آیین نامه هایی را طراحی و ابلاغ کردند. سازه های lsf همزمان با سازه های چوبی ابداع شده است و نمونه های بسیار گوناگونی از هر دو این سازه ها در کشورهایی مانند آلمان و آمریکا قالب بندی و طراحی شد. در سال ۱۹۱۴ انگلستان مقطع استاد را در سازه lsf برای اولین بار ارائه داد و قالب بندی فلزی را شکل دادند. در سال ۱۹۳۹ نیز تحقیقات گسترده ای در دانشگاه کرونل با مدیریت جورج وینتر آغاز کردند که نتایج این تحقیقات در سال ۱۹۴۶ باعث ارائه طراحی AISI شد.

سازه lsf

مزایای سازه lsf

سازه lsf  دارای مزایا و اهمیت بسیار زیادی در مقایسه با دیگر سازه ها می باشد؛ که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کیفیت بالا و یکنواختی محصول نهایی

-سبک و مناسب در برابر زلزله چرا که نیروی زلزله وارد شده بر آن بسیار کمتر می باشد

-دارا بودن استانداردهای جهانی مصرف انرژی

-سرعت اجرایی بسیار بالا

-حمل و نقل آن به تمامی نقاط کشور بسیار آسان می باشد

-مصالح به کار رفته در آن قابلیت بازیافت دارند

-تناسب و تطابق فرهنگی نمای داخل ساختمان با ساختمان های سنتی

-آسان بودن استفاده از تاسیسات برقی و مکانیکی

-ایمنی کاری بیشتر و نیاز به فضای کاری کمتر

-داشتن عایق مناسب برای صدا

-داشتن عایق مناسب برای مصرف انرژی در دیواره ها و سقف

هم چنین مدت زمانی که برای ساخت یک ساختمان با سازه lsf  نیاز می باشد بسیار کم بوده و این امر سبب شده است که این سازه نظر سرمایه گذاران بسیاری را به سوی خود جذب نماید.

سازه lsf

معایب سازه lsf

در کنار تمامی مزیت هایی که سازه lsf دارد می توان به برخی از معایب این سازه به صورت زیر اشاره کرد:

-محدودیت طبقه (حداکثر تا ۵ طبقه می توان از این سازه استفاده کرد)

-نیاز به مهندسین خبره و با تجربه و متخصص در سازه ال اس اف (که متاسفانه تعداد این افراد بسیار کم می باشد)

-بالا بودن هزینه های قطعات فلزی گالوانیزه

-امکان اکسید شدن سازه های فلزی

از اصلی ترین معایب سازه lsf  می توان به نبود تیم های حرفه ای و نیز بالا بودن هزینه آن اشاره نمود.

سازه lsf

کاربرد سازه lsf

سازه lsf امروزه در کشورمان مورد توجه مهندسین برای پروژه های متوسط واقع شده است. این سازه در موارد بسیار زیادی کاربرد دارد که با اجرای این سازه شاهد تمامی کاربردهای این سازه بوده ایم. از مهم ترین کاربرد این سازه می توان موارد زیر را نام برد:

-واحدهای صنعتی

-ساختمان های آموزشی

-ساختمان های چند واحدی

-افزودن بر تعداد طبقات بر روی پشت بام ساختمان ها

-بازسازی مناطق زلزله زده

-ساخت اقامتگاه های موقتی برای افراد زلزله دیده

ساختمان های ورزشی

-ساختمان های تجاری کوچک

ساخت خوابگاه های کوچک و مناسب برای دانشجویان

-ساخت موتل های بین راهی

ساخت اقامتگاه هایی برای زائرین در شهرهای مذهبی

سازه lsf

هزینه ی سازه lsf

هزینه سازه lsf در مقایسه با سازه های دیگر همانند بتنی و فلزی بالا می باشد؛ که البته زمان عملیات سازه بتنی حدود ۵ برابر سازه ال اس اف است که این زمان مضاعف یک سری هزینه های بالا تری را به وجود می آورد (دست مزد پرسنل، اجاره ها و بیمه افراد) که این امر سبب می شود در بیشتر موارد هزینه هر دو سازه اختلاف آنچنانی نداشته باشند. هم چنین می توان گفت هزینه اصلی این سازه صرف قطعات فلزی گالوانیزه می شود و گرنه میزان مصرف سیمان و فولاد در سازه lsf کمتر از دیگر سازه ها می باشد.

سازه lsf

نحوه اجرای سازه lsf

در اجرای سازه lsf همانند دیگر سازه ها در مرحله اولیه کار یک طرح شماتیک و ماکتی از ساختمان مورد نظر کارفرما ساخته می شود؛ که در این طرح اولیه سعی بر آن شده است که مقاومت های بادی و زلزله و ضخامت ستون ها و تیر تعریف شده باشد هم چنین تمام راه های اتصالی آب و برق و فاضلاب به ساختمان مشخص شده باشد؛ که بعد از این مرحله نوبت به پی ریزی و اسکلت سازی می رسد. دیوار های ساختمان تو خالی ساخته می شوند و داخل دیوار ها معمولا با تایل گچی یا کناف ، پانل سیمانی نما یا همان سمنت برد ، تخته osb ، سقف شینگل و بخار بند ، ورق رنگی و فوم ، پشم سنگ با دانسیته های متفاوت متناسب با شرایط جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی می باشد. مرحله بعدی پوشش های خارجی و داخلی سقف و مرحله آخر تاسیسات برقی، مکانیکی، درب و پنجره است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *